sin-tituloMagnífic taller ahir sobre el Nadal a la nova seu d’Enmedio. A les sis la sala estava plena. Vam haver d’anar buscar més cadires. Primer es va arrencar l’Andrés amb una pluja torrencial de dades sobre com s’ha anat conformant el Nadal. Anava tant ràpid que semblava un xàfec de dades. El Nadal sempre va ser una festa d’excessos en les societats agricoles. És la fi dels processos de fermentació de vins i cervesa i també és el temps de la matança dels animals de ramaderia. Va parlar d’egipcis, fenicis, romans…Al llarg de tota l’edat mitjana el nadal manté el caràcter carnavalesc. La biblia no diu

sin-titulo2

gairebé res del nadal. La data del naixement de jesucrist uns la celebren el 25 de desembre i d’altres el 6 de gener. A partir del s.XVIII la mentalitat puritana comença a depurar les coses més impùdiques i carnavalesques d’aquesta pasqua. En diferents ciutats d’Estats Units es comença a prohibir el nadal. El 1828 la burgesia exigeix la formació d’una policia local per controlar els excessos del nadal. Comença l’invenció d’una nova tradició més familiar i menys carnavalesca. En aquesta invenció hi ha factors històrics i socials importants a tenir en compte. Una nova lògica d’afectivita
t amb els petits de la casa. Hi ha un dol per la mort dels fills, els pares comencen a anar als enterraments dels seus fills, (Penelope Bhotby), els nens poden entrar i usar el saló i el menjador, i participen en la decoració de l’arbre de Nadal. Apareix l’habitació infantil. La infancia es converteix en l’edat de la innocència. I també cal tenir en compte factors industrials i mediàtics. Els rotatius, la publicitat i la fotografia obren un nou horitzó de possibilitats. Les estampes, els scrapbook, les postals de felicitació, els regals embolicats… En menys de vint anys (del 23 al 43) s’inventa una nova versió del nadal amb arbre de nadal al saló, papa noel que entre per la xemeneia i llums i cascabells. El taller de Santa Claus és la fàbrica utòpica on tothom treballa tot l’any feliç i l’organització és perfecte.

Un nou relat. Un pastitx de contes i llegendes re-intrepetades que barregen tradicions amb components alemanys, anglesos, irlandesos… La tradició oral, els grans magatzems, la publicitat, la coc-cola, els contes i les novel·les per entregues participen a parts iguals en la creació d’aquest nou relat. A Estats Units es conforma un nou nadal que s’exporta a tot el món. L’Andrés ens va ensenyar un anunci de primers del XX a Espanya que deia  alguna cosa així com “celebre la navidad a la americana”. I també ens va advertir: Impossible estar en contra del nadal. Com a bona expressió del capitalisme la seva capacitat de fagocitar la protesta, la rebelia, o la crítica li és gairebé congenita. I va acabar amb algunes constants del nadal. El nadal sempre és blanc, ja sigui neu blanca o qualsevol altra pols blanca. Sempre és glitter, lluminós. Aquí ens va posar uns quants exemples de sinestesia. I sempre és caritativa. I, evidentment, una mica de caritat pels demés em dona llicència per donar-me molta caritat a mi mateix, una gran oportunitat per consumir amb auto-indulgència. sin-titulo3

I després va prendre el relleu en David Proto amb una primera intevenció sobre què és això de l’artivisme i les tàctiques de guerrilla. Ens va posar exemples de diferents tàctiques: Tergiversació, subvertising, fake, intervencions prefiguratives, interrupcions creatives, boicot, afirmació subversiva, parodia, desobediencia civil, gamificació.
I apartir d’aqui ens vam posar a treballar en la possibilitat d’organitzar accions de contra-programació nadalenca. A les onze de la nit encara hi erem i encara hi estem treballant. Dimarts presentem uns primers resultats.